Jak radzić sobie z upałem – pięć praktycznych pomysłów.

10713769753_0278b8683b_h

Sezon letnich upałów dopiero się rozkręca a my już odczuwamy tego rozkręcania się skutki. Dla wielu panujące na zewnątrz warunki należą do naprawdę uciążliwych, zwłaszcza, że nie działają analogiczne do radzenia sobie z temperaturami ujemnymi sposoby (np. nie wystarczy lżej się ubrać). W sieci znaleźć można multum rozwiązań, z których przynajmniej kilka zakrawa o spory poziom absurdu. Żeby nie być gołosłownym – Kamil Sikora z naTemat.pl zaleca picie  gorącej herbaty z solą, co dla mnie osobiście brzmi jak jakiś koszmar… Z kolei jako wsparcie w przetrwaniu wysokich temperatur poradnikzdrowie.pl zaleca noszenie dobrych okularów przeciwsłonecznych. Ponoć wysuszony pazur kuroliszka też pomaga 😉

Zainspirowany pojawiającymi się w sieci absurdami,  postanowiłem zgłębić temat bardziej, żeby poznać faktycznie skuteczne sposoby, które połączyłem z tymi znanymi mi z życia codziennego i wyszedł mi z tego całkiem zgrabny materiał na notkę. Efektami dzielę się niżej:

1. Nawodnienie organizmu i gospodarowanie elektrolitami

Najprostszy i zarazem jeden z najbardziej skutecznych sposobów to oczywiście dbanie o właściwe nawodnienie organizmu. Optymalna ilość wody jaką powinniśmy pić w ciągu upalnego dnia zależy od wielu aspektów, w tym przede wszystkim poziomu aktywności fizycznej, czy masy ciała, jednak uśredniona wartość oscyluje w okolicach 3,5 litra wody dziennie. Warto podkreślić, że do właściwego nawodnienia organizmu konieczne są także elektrolity, warto więc pomyśleć nad zakupem wody o wyższej zawartości jonów (anionów i kationów soli mineralnych). Ciekawym pomysłem ubogacającym smak i zwiększającym zawartość elektrolitów jest dodanie soku z cytryny. Minusem takiego rozwiązania jest natomiast zakwaszenie płynu.

Ponadto ważny jest też sposób picia wody. Najlepsze rezultaty uzyskamy, gdy wodę będziemy pić regularnie, małymi porcjami. Wówczas woda stopniowo przeniknie do organizmu schładzając go poprzez parowanie skórne, a nie zostanie wydalona w postaci moczu jak ma to miejsce w przypadku picia jednorazowo w dużej ilości.

2. Dieta

Niebagatelne znaczenie dla tego, jak nasz organizm radzi sobie z upałami ma tak5506588254_39d02ab1cd_bże dieta. Przede wszystkim sporym utrudnieniem jest dieta ciężkostrawna, alkohol, a także produkty o dużej zawartości cukru. Wskazane są natomiast lekkostrawne warzywa i owoce (letnia pora obfituje w sezonowe składniki, z których na pewno uda nam się przyrządzić pyszne sałatki). Do moich faworytów (tak ze względów nawadniających jak i smakowych) należą arbuzy i melony.

W naprawdę upalne dni lubię zamienić obiad i kolację (w rozumieniu dwóch oddzielnych posiłków) na obiadokolację, którą jem późniejszą porą, kiedy jest już chłodniej. W międzyczasie zajadam „królicze żarcie” – młodą kapustę, surową marchew, ewentualnie piję koktajl z truskawek. Mmmm…

3. Ergonomiczne planowanie dnia

Oczywiście brzmi to banalnie, ale mając w perspektywie wysiłek w ciągu upalnego dnia warto pomyśleć zawczasu nad jego właściwym zaplanowaniem. Mówiąc o właściwym zaplanowaniu mam na myśli w miarę możliwości ułożenie go tak, by wykonać jak najmniejszy  wysiłek w czasie największych upałów, czyli między godziną 12, a 15. Myślę, że jeśli mamy taką możliwość warto wstać kilka godzin wcześniej, a utracony czas snu „odrobić” w czasie popołudniowej sjesty, która wszak będzie w pełni zasłużona jeśli ciążące na nas obowiązki wykonamy z rana.

Ergonomiczne planowanie dnia to także taki sposób organizacji dnia, który pozwoli nam od czasu do czasu przebywać w pomieszczeniach, w których temperatura jest odpowiednio niższa.

4. Schładzanie ciała wodą

Woda pozwala schładzać organizm od wewnątrz jak i od zewnątrz. Warto to wykorzystać w zmaganiach z upałami.225555100_08c325b511_z Najprostsze rozwiązanie to oczywiście chłodny prysznic. Niektórzy sugerują wyjście nad wodę, co oczywiście jest dobrym pomysłem pod warunkiem, że… mamy dostęp do przystosowanych do kąpieli zbiorników ;). Osobiście skłaniałbym się ku wizycie na basenie. Godzina na basenie to zazwyczaj koszt rzędu około 15 zł, a pozwala naprawdę odpocząć od upałów i przy okazji stanowi zdrowy wysiłek. Jest też doskonałą okazją do wspólnego spędzenia czasu z przyjaciółmi.

Dla tych, którzy mają taką możliwość super sprawą jest także wąż ogrodowy. Upał zwalnia z obowiązku bycia megapoważnym panem prezesem. Wystarczy obudzić w sobie odrobinę dziecka i zabawa z tryskającym wężem ogrodowym może skutecznie uprzyjemnić upalne dni.

5. Cyrkulacja powietrza

Wreszcie piąty sposób to zadbanie o właściwą cyrkulację powietrza. Jest on bardzo skuteczny i prosty do uzyskania. Dodatkowo o wiele tańszy i zdrowszy niż niejednokrotnie (nad?)używana klimatyzacja. Można go uzyskać właściwie na dwa sposoby. Albo robiąc przeciąg, albo używając elektrycznego wiatraka. W ostateczności wystarczy otwarte okno, choć wówczas możemy nie uzyskać pożądanego efektu na przykład przy bezwietrznej pogodzie.

Oprócz samych bezpośrednich korzyści płynących z ruchu otaczającego powietrza takie rozwiązanie dostarcza skutecznie sporą dawkę tlenu (o tym jak wykorzystać ten składnik powietrza jeszcze kiedyś napiszę), a także zmniejsza wilgotność powietrza, co także przyczynia się do poprawy naszego komfortu. No chyba, że żyjemy w tropikalnym klimacie i akurat trwa pora deszczowa. Ale zaryzykuję stwierdzenie, że wówczas możemy mieć w nosie upał i rozkoszować się wypoczynkiem w hamaku pomiędzy palmami sącząc mleko ze świeżo zerwanego kokosa.

Trzymajcie się ciepło,WS

Wpis wzbogacił zdjęciem w nagłówku, przedstawiającym Piazza San Frediano (Włochy, Toskania, Lucca) Ross Evans. Arbuzy sfotografowała Vera Dinca, a zdjęcie na basenie Hadas Ribak.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s